Last van examenstress? Zo los je het op!Een beetje gezonde stress voor de examens kan geen kwaad, en kan er zelfs voor zorgen dat je beter je best doet en meer geconcentreerd bent, maar teveel is ook niet goed. Onze voornaamste tips? In de eerste plaats goed leren, maar ook tijd vrijmaken om te ontspannen en op je eten letten, zijn belangrijkste must-do’s.

Als je echt last hebt van black-outs of niet meer goed functioneert door de stress, kan je een supplement nemen dat kalmerend werkt. Valeriaan, passiebloem en citroenmelisse zijn rustgevend en verminderen stress zonder dat je er slaperig van wordt of minder geconcentreerd bent. Sediplus tabletten zijn een ander voorbeeld van plantaardige tabletten bij stress-situaties.

Studeer goed

Als je weet dat je alles grondig geleerd hebt zal je al veel minder stress hebben. Alles begint met een goede voorbereiding:

  • Maak een goede planning waar je je ook aan houdt. Beloon jezelf als dit gelukt is, en plan zeker ook de nodige ontspanningsmomenten.
  • Zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding is op de plaats waar je leert. Ruim je bureau op voor je begint en leg je laptop en gsm weg als je die niet nodig hebt. Sommige mensen kunnen leren met muziek, maar dit is voor iedereen anders, dus je kunt het best testen wat voor jou werkt.
  • Herhaal de leerstof regelmatig in kleine delen, hierdoor zul je meer onthouden dan wanneer je alle stof kort na elkaar probeert te leren. Als er genoeg tijd is, kan je het  studeren over meerdere dagen spreiden.
  • Schrijf terwijl je aan het leren bent. Zo ben je intensiever bezig met de stof en onthoud je meer.
  • Gebruik post-its om de belangrijkste dingen op te schrijven en hang ze verspreid in huis zodat je ze regelmatig leest.

Ontspan genoeg

Tijd nemen om te ontspannen, is minstens zo belangrijk als goed studeren, behalve als je te lang vrij neemt natuurlijk.

Je kan best even iets totaal anders doen en bijvoorbeeld even naar buiten gaan of sporten. Als je stress hebt,  produceer je extra adrenaline en daardoor krijg je meer zin in zoetigheid, waardoor je opnieuw meer adrenaline aanmaakt. Als je gaat sporten, wordt dit teveel op een gezonde manier verbruikt zonder extra aan te maken.

Eet gezond

Drink niet te veel koffie en ook alcohol kun je maar beter mijden. Alcohol maakt je minder alert en van veel koffie drinken krijg je nog meer stress.

Vitamine B kan helpen bij stress en prikkelbaarheid. Je vindt het onder meer in kip, tonijn, makreel, aardappelen, eieren, erwten, bananen en walnoten. Je kan ook een supplement nemen op basis van vitamine B en magnesium, zoals Metarelax.


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.