In de overgang? Deze 3 tips doen je klachten verminderen!Ben je tussen de 40 en 55 jaar oud en heb je last van onder meer opvliegers, gewichtstoename, vermoeidheid en stemmingswisselingen? Dan is de kans zeer groot dat je je in de overgang bevindt.

De overgang, vaak ook foutief de menopauze genoemd, duidt in je leven de periode aan waarin je menstruatie volledig stopt. Helaas gaat deze periode voor veel vrouwen gepaard met verschillende kwaaltjes, en zijn er maar enkelen die aan ongemakken ontsnappen.  

Op zoek naar oplossingen om je overgangsklachten te verlichten? We geven er hieronder een aantal mee!

Pas je voeding aan

Eén van de vaakst genoemde kwaaltjes tijdens de overgang, is gewichtstoename. En dat is meer dan normaal. Want van zodra je in de overgang zit, vertraagt je stofwisseling en kan je dus prima verder met wat minder calorieën.

Toch zijn er veel vrouwen die gewoon hetzelfde blijven eten als vroeger, en dus de kilo’s op de weegschaal gestaag naar boven zien gaan. Wil jij dit absoluut vermijden? Dan is het van groot belang om tijdens de overgang goed op je voeding te letten en je porties te beperken!

Daarnaast is een beperking van de inname van koolhydraten ook al een stap in de goede richting. Door brood, aardappelen, pasta en rijst te schrappen uit je dieet, neem je minder calorierijke voeding op en beperk je de kans om tijdens de overgang gewicht aan te komen.

Heb je hier toch moeilijkheden mee? Vervang dan één van je maaltijden door bijvoorbeeld een eiwitshake of kies voor een koolhydratenblokker van XL-S Medical.

Verder is het ook verstandig om bepaalde voedingsmiddelen zoals zoals alcohol, suikers en koffie te mijden tijdens de overgang. Zij zorgen naast een verhoogde kans op overgewicht, voor opvliegers, een droge huid en hoofdpijn.

Ga bij voorkeur voor verse voeding met veel groenten en vlees of vis, om je overgangsklachten zoveel mogelijk te beperken.

Beweeg voldoende

Ook al zijn er zeer weinig vrouwen die op latere leeftijd nog aan beweging doen, toch is dit de sleutel tot succes om je klachten tijdens de overgang te doen afnemen.

Krachtoefeningen, touwtje springen en pilates, bijvoorbeeld, zijn zeer goede bewegingstechnieken om het stressniveau te verlagen en de botdichtheid intact te houden.

Vooral dit laatste is van groot belang, aangezien veel vrouwen tijdens de overgang last krijgen van osteoporose.

Verder helpt het ook om naast sporten, een speciaal voedingssupplement en/of extra calcium in te nemen. Deze hebben namelijk een gunstig effect op je botdichtheid.

Cacit bijvoorbeeld, biedt calciumsupplementen aan in zowel poederzakjes, als bruistabletten.

Las op tijd en stond ontspanningsmomenten in

Ten slotte bieden ook ontspanningsmomenten soelaas als je te maken hebt met overgangsklachten.

Naast gewichtstoename en opvliegers, zijn er ook veel vrouwen die last hebben van hormoonschommelingen tijdens de overgang. Hierdoor voelen ze zich rusteloos, angstig en prikkelbaar.

Heb je hier ook last van? Probeer dan eens natuurlijke middeltjes op basis van valeriaan, passiflora en citroenmelisse. Deze hebben namelijk een kalmerende werking en helpen je om opnieuw te ontspannen. De Valeriana+ tabletten van Pure, bijvoorbeeld, werken daarnaast niet alleen overdag, maar dragen ook bij tot een goede nachtrust. Eerder voorstander van druppels die je kan vermengen met water? Probeer dan eens de druppels van A. Vogel.

Na het uitproberen van deze tips en het aanpassen van je levensstijl nog altijd last van overgangsklachten? Ga dan zeker en vast eens langs bij je huisarts!


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.