Onmisbare tips om winterkwaaltjes te voorkomenDe winter is in het land en dus vallen her en der ook de eerste zieken. Buikgriep en andere winterkwaaltjes zijn in principe niet zo erg, maar wel heel besmettelijk en ook bijzonder vervelend. Ze doen echt ‘de ronde’ en brengen heel wat ongemakken met zich mee. Wat je kunt doen om dit najaar kwaaltjes te voorkomen?

Drink en eet voldoende

De koude wintermaanden nodigen uit om het niet zo nauw te nemen met ons dieet. Drink voldoende (rijst)water of thee om je weerstand te boosten en vermijd alcohol, cafeïne of zure dranken zoals sinaasappelsap. Deze prikkelen namelijk de dikke darm en, in het geval van alcohol, werken dehydratie in de hand.

Het is ook belangrijk dat je voldoende eet zodat je in ieder geval voldoende calorieën binnenkrijgt om winterkwaaltjes te voorkomen. Een specifiek dieet is niet noodzakelijk, maar vitaminen en mineralen mogen in ieder geval niet ontbreken. Omnibionta-3 All Day Energy kan vanaf 12 jaar worden gebruikt om futloosheid en vermoeidheid tegen te gaan.

Neem het zekere voor het onzekere door weerstandverhogende supplementen te nemen! Immunix is verkrijgbaar in tabletvorm en verhoogt de weerstand van het organisme.

Hou je handen zuiver

Winterkwaaltjes voorkomen? Dan komt het erop aan om contact met ziektekiemen te vermijden. Aangezien deze lang kunnen overleven op de meest uiteenlopende oppervlakken, doe je er goed aan om regelmatig je handen te wassen en een goede hoest- en nieshygiëne te hanteren.

Was je handen dan dagelijks een paar keer extra. Sowieso na elke maaltijd, maar ook na elke aanraking of lichamelijk contact. Door je handen te wassen, spoel je eventuele virusdeeltjes weg vooraleer ze zich een weg naar je neus en keel banen. Gebruik desinfecterende handgels en antibacteriële doekjes alsof het een lieve lust is!

Pas je ritme aan

Tijdens de koude wintermaanden ben je vatbaarder voor allerlei kwaaltjes. Ons advies? Meet jezelf een haalbaar ritme aan en geef niet toe aan stress. Hulpmiddelen als Sedinal zijn uitermate geschikt om je stressniveau aan te pakken. Zorg verder dat je voldoende slaapt - zeven of acht uur per nacht is ideaal - en je lichaam tijdig rust gunt.

 


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.