Verlaag je cholesterol voor minder kans op hart- en vaatziektenAls je weet dat hart- en vaatziekten nog altijd de nummer één doodsoorzaak zijn in België, en een hoge cholesterol hieraan bijdraagt, is het belangrijk om deze goed te monitoren.

Of je cholesterol te hoog is, kan alleen worden vastgesteld door een bloedafname. Blijkt dit het geval? Dan doe je er goed aan om deze te verlagen. Dit laatste geldt trouwens ook voor mensen die erfelijk gezien een hoger risico lopen op hart- en vaatziekten.

Op zoek naar manieren om je cholesterol te verlagen? We sommen er hieronder een aantal op.

Oorzaken van een te hoge cholesterol

Als je weet wat de meest voorkomende oorzaken zijn van een te hoog cholesterol, is het makkelijker om deze gericht te verlagen.

Vaak zijn het kleine aanpassingen in je levensstijl die al een groot resultaat kunnen boeken.

Slechte voeding en overgewicht

Overgewicht of eigenlijk slechte voeding in het algemeen, is de belangrijkste oorzaak van een te hoge cholesterol. Gelukkig kunnen we dit zelf beïnvloeden.

Cholesterol bereikt ons lichaam op twee manieren: het wordt aangemaakt in onze lever en het komt binnen via onze voeding. Vooral voedingsmiddelen met verzadigde vetten en transvetten zijn een boosdoener voor je cholesterol.

Het aannemen van een gezond voedingspatroon is dus maatregel nummer één in de strijd tegen een te hoge cholesterol.

Verzadigde vetten, transvetten, onverzadigde vetten

Binnen een gezond voedingspatroon horen een aantal vetten wel en een aantal niet. Zo laat je de verzadigde vetten, die je vooral vindt in kaas, boter, vet vlees en bewerkte producten, het best zoveel mogelijk links liggen. En ook transvetten verban je het beste uit je voeding.

Eet daarvoor in de plaats meer onverzadigde vetten, zoals noten, zaden, vis enzovoort. het bekendste onverzadigde vet is omega 3.

Voedingsvezels

Voedingsvezels hebben een gunstige werking op suikers die je binnenkrijgt. Voedingsmiddelen met voldoende vezels zijn daarom belangrijk als je een gezonde levensstijl naleeft en je cholesterol binnen de perken wil houden.

Vitamines

Dat vitamines gezond en noodzakelijk zijn, hoeven we niet uit te leggen. Wil je echter je cholesterol verlagen, dan zijn voldoende vitamine c en vitamine e van belang. Je vindt deze vitamines vooral in groente, fruit, noten en plantaardige oliën.

Alcohol en roken

Een overvloed aan alcohol en roken hebben een negatief effect op je cholesterolwaarden. Probeer je alcoholgebruik daarom tot een minimum te beperken. En stop met roken, niet alleen voor je cholesterol, maar voor je algemene gezondheid.

Gebrek aan beweging

Een indirecte oorzaak van een te hoge cholesterol is een gebrek aan beweging. Dit zorgt namelijk vaak voor extra kilo’s, die wel direct een negatief effect hebben op je cholesterol. Zorg daarom voor voldoende beweging, iets dat sowieso hoort binnen een gezonde levensstijl.


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.