Vitamine B12: waar is het goed voor?Vitamine B12 is één van de belangrijkste bouwstenen voor je lichaam. Ze staat in voor de ondersteuning van de bouw van je DNA, de aanmaak van je rode bloedcellen en het welzijn van je geheugen.

In tegenstelling tot verschillende, andere vitaminen, wordt vitamine B12 niet door je lichaam zelf aangemaakt. Je kan deze dus enkel uit bepaalde voedingsstoffen, zoals vlees, vis, eieren en zuivel halen.

Iemand die dus op regelmatige basis dierlijke producten eet, zal hoogstwaarschijnlijk nooit een vitamine B12-tekort ervaren. Maar wat met vegetariërs en veganisten?

Hieronder leggen we je gedetailleerd de werking van vitamine B12 uit en welke gevolgen een mogelijk tekort van deze voedingsstof met zich meebrengt.

Vitamine B12 ondersteunt de bouw van je DNA

Vitamine B12 staat in de eerste plaats bekend om:

  • de ondersteuning van de synthese van het DNA;
  • de kritieke rol in de functionering van het zenuwstelsel;
  • de optimale werking van het immuunsysteem.

Concreet betekent dit dat zij onder meer instaat voor de optimale opbouw van onze weefsels en organen, de omzetting van onze voedingsstoffen in energie, de afvoer van  bepaalde afvalstoffen uit ons lichaam, enz.

Het spreekt dan ook voor zich dat een tekort verschillende gevolgen met zich meebrengt, waaronder:

Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen

Een volgende functie van vitamine B12, is de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn verantwoordelijk voor het vervoer van zuurstof in je bloed en voor de afvoer van kooldioxide en andere giftige stoffen.

Van zodra je een tekort aan vitamine B12 hebt, zal de aanmaak van rode bloedcellen afnemen en krijg je te maken met bloedarmoede.

Door bloedarmoede kan je onder meer volgende klachten ervaren:

Vitamine B12 draagt bij tot je geheugen

Een laatste belangrijke werking van vitamine B12 is dat deze bijdraagt tot de functionering van je hersenen. Ze helpt je bij de bevordering van het redeneervermogen en heeft een positief effect op de leerprestatie.

De invloed van een vitamine B12-tekort op je geheugen, vertaalt zich in:

Wat te doen bij een tekort aan vitamine B12?

Zoals reeds gezegd, komt een tekort aan vitamine B12 nauwelijks tot niet voor bij mensen die voldoende dierlijke producten consumeren.

Enkel mensen met volgende kenmerken komen in aanmerking:

  • vegetariërs;
  • veganisten;
  • mensen die dagelijks overmatig alcohol gebruiken en daarnaast weinig eten;
  • mensen die langdurig geneesmiddelen gebruiken;
  • mensen die een maagoperatie hebben ondergaan;
  • mensen met maag- en darmproblemen.

Wanneer je het vermoeden hebt dat je aan een vitamine B12-tekort lijdt, ga je best zo snel mogelijk langs de huisarts voor een vaststelling. Hij zal dan bepalen of het tekort wordt aangepakt met vitamine B12-injecties of met een supplement waarin de voedingsstof in een verhoogde vorm aanwezig is.


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.