vitamines weerstand herfstOm het immuunsysteem te versterken en de weerstand te verhogen tegen verkoudheid en griep is het van belang de juiste vitamines binnen te krijgen. Gezonde voeding speelt daarbij een grote rol. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten dan is het gebruik van extra vitamines of andere voedingssupplementen het overwegen waard. Zo blijft je weerstand toch op peil.

 

 

 Verhoog je weerstand met voeding

 

De volgende vitamines zijn belangrijk voor een goede weerstand:

Vitamine A 

Vitamine A belangrijk voor de gezondheid van je huid.

Zit in gele, rode, oranje of donkergroene groenten en fruit zoals  zoete aardappelen, gedroogde abrikozen, mango’s, spinazie, venkel, wortelen, pompoenen, oranje meloenen en kool. Het zit ook in cayenne- en chilipoeder en gedroogde kruiden zoals peterselie, basilicum, majoraan, dille en oregano.

Vitamine C

Zorgt ervoor dat er meer eiwitten worden gemaakt, die ziekteverwekkers uitschakelen.

Zit in alle verse groenten en fruit. De meeste vitamine C vind je in rode paprika, kiwi, aardbei, peterselie, broccoli, spruitjes, sinaasappel en boerenkool, maar ook in  mango, spinazie  en frambozen.

Vitamine D 

Is de belangrijkste weerstandsvitamine. Je krijg ze vooral binnen door de inwerking van zonlicht op je huid.

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht maar het is ook te vinden in vette vis zoals bijvoorbeeld haring, zalm en makreel. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan bepaalde levensmiddelen waaronder margarine, halvarine, bakproducten en bepaalde zuivelproducten.

Vitamine E 

Is een anti-oxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging.

Vitamine E komt voor in plantaardige olie en plantaardige producten zoals noten, graanproducten, zaden en in groenten en fruit zoals spinazie, avocado, broccoli en pompoen.

Vitamine B6

Zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Vitamine B6 houdt de lymfeklieren in goede conditie. Witte bloedcellen worden in de lymfeklieren aangemaakt.

Zit in vlees, vis, ei, peulvruchten, aardappels en graanproducten.

Wat kun je doen om verkoudheden te vermijden?

Verkoudheden vermijden is moeilijk. De virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken, zijn erg besmettelijk. Even niezen of iemand de hand schudden is al genoeg om het virus door te geven. Men kan ook meer verkoudheden na elkaar krijgen omdat het om verschillende virussen gaat. Volwassenen worden gemiddeld 2 tot 5 keer per jaar verkouden, kinderen wel 6 tot 10 keer per jaar.

Een goede lichamelijke weerstand en een goede conditie kunnen de klachten verminderen en de ziekteduur inkorten.

  • Zorg voor een gezonde en evenwichtige voeding met voldoende groenten en fruit, (volkoren)brood, goede oliën, noten enz.
  • Zorg voor voldoende beweging en kom geregeld buiten.
  • Slaap voldoende.
  • Probeer stress te vermijden.
  • Was uw handen goed en regelmatig.
  • Ventileer uw huis goed.
  • Niet roken: rokers hebben een groter risico op verkoudheden omdat ze gemakkelijker besmet worden en hiervan ook sneller ziek worden.

 


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.