Maak zelf komaf met je overgangsklachten!

Wanneer vrouwen in de perimenopauze terechtkomen, ondergaat het lichaam zowel op fysiek, als mentaal vlak enkele drastische veranderingen. Zo krijgen tal van vrouwen tijdens de overgang te maken met gewichtstoename, stemmingswisselingen, een minder elastische huid, enz…

Toch hoeven de overgang en de menopauze niet zo ingrijpend te zijn als je op het eerste moment zou vermoeden. Wanneer je op tijd en stond naar je lichaam te luistert en een aantal eenvoudige aanpassingen aan je levensstijl doorvoert, kan je al een groot deel van je overgangsklachten beperken of zelfs vaarwel zeggen!

Pas je voeding aan

Wanneer je last hebt van opvliegers, een vitaminetekort of gewichtstoename tijdens de overgang, is het verstandig om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Zo zijn er bepaalde voedingsmiddelen zoals pikante kost, alcohol, suikers en koffie die voor deze klachten kunnen zorgen. Je kan deze tijdens de overgang dus beter van het menu schrappen en vervangen door verse voeding met veel groenten en vlees of vis. Ook sojaproducten zijn zeer gunstig wanneer je last hebt van opvliegers.

Verder is het ook aangeraden om je koolhydraatinname te beperken wanneer je al voor de overgang last had van overgewicht. Door het schrappen van brood, aardappelen, pasta en rijst beperk je de kans om tijdens de overgang bij te komen. Heb je hier toch moeilijkheden mee? Vervang dan één van je maaltijden door bijvoorbeeld een shake met de nodige eiwitten, vitaminen en mineralen, of kies voor de koolhydratenblokker van XL-S Medical.

Ten slotte helpt ook het nuttigen van vezels om een langdurig verzadigd gevoel te behouden. Deze vind je terug in verschillende soorten fruit, zoals bosbessen, aalbessen en appels, en in tal van groenten, zoals broccoli, rode kool en sperziebonen.

Beweeg voldoende

Bewegen is zeer belangrijk om je klachten te doen afnemen. Krachtoefeningen, touwtje springen en pilates, bijvoorbeeld, zijn zeer goede bewegingstechnieken om het stressniveau te doen afnemen en de botdichtheid intact te houden.

Verder is voldoende beweging zeer bevorderlijk om gewichtstoename in te perken en om je beter te voelen in je vel. Sporten zorgt er namelijk voor dat een hoge bloeddruk en slechte cholesterolwaarden geen kans krijgen en je dus ook minder kans maakt op het krijgen van diabetes.

Ons advies? Probeer minimaal vijf keer per week gemiddeld een halfuur op matige intensiteit te bewegen.

Besteed extra aandacht aan je lichaam

Niet alleen de leeftijd, maar ook de overgang heeft invloed op de elasticiteit van onze huid. Je huid wordt namelijk dunner en droger, waardoor je sneller last krijgt van een ruwe huid en rimpels.

Besteed daarom extra aandacht aan je huid en smeer voldoende hydraterende gelaats- en lichaamsproducten. De Avène physiolift gelaatscrème, bijvoorbeeld, is ideaal om je gelaat te hydrateren en heeft bovendien een positieve werking op rimpels.

Wie op zoek is naar een hydraterend lichaamsproduct, dient zeker de bodylotion van Eucerin te proberen. Met haar pH-neutrale waarde en hoog lipidengehalte, herstelt en beschermt deze bodylotion het lichaam tegen uitdroging.


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.