Afvallen na je zwangerschap? Dat doe je zo!Voor veel moeders lijkt afvallen na de zwangerschap een enorme opgave, terwijl anderen er totaal geen probleem mee hebben.

Dit komt doordat een zwangerschap niet voor iedereen hetzelfde lichamelijke effect heeft, en de ene vrouw dus sneller weer op gewicht geraakt dan de andere.

Als je zwanger bent, zal je ongeveer een 10 à 12 kilogram bijkomen gedurende de zwangerschap. Meteen na de bevalling zal je daarvan 5 à 6 kilo terug verliezen. Dit is de som van het gewicht van de baby, het vruchtwater, de placenta en de vruchtvliezen.

Wat dan met de andere vijf à zes kilo die nog overblijft? Die zal je er zelf moeten afwerken! Hieronder enkele tips om dat op een verantwoorde manier te doen.

Geef je lichaam tijd om te ontzwangeren

Verantwoord afvallen na je zwangerschap, begint in de eerste plaats met je lichaam voldoende tijd te geven om te ontzwangeren.

Dit neemt ongeveer zo’n zestal weken in beslag.

Ontzwangeren is belangrijk voor je lichaam aangezien het tijdens de zwangerschap verschillende veranderingen heeft ondergaan.

Denk hierbij aan:

  • de aanmaak van één kilo extra bloed voor de baby;
  • het behoud van een enorme hoeveelheid aan vocht;
  • de inwinning van extra kilo’s bij de baarmoeder en de borsten.

In deze fase is afvallen na je zwangerschap dus allesbehalve prioritair.

Wel kan je alvast beginnen met gezond eten en een regelmatig te bewegen, maar let daarbij wel dat je je lichaam niet overbelast.

Kies voor borstvoeding

Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam zich klaar om na de bevalling borstvoeding te geven.

Dit doet het door vetreserves aan te leggen.

Kies je na je bevalling om je kleintje via de borst te voeden in plaats van via flessenvoeding? Dan zal je je vetreserves veel sneller verliezen en zal je sneller afvallen na je zwangerschap.

Borstvoeding geven, verbruikt immers een 500-tal calorieën extra per dag, waardoor je zonder al te veel extra beweging dus gemakkelijker weer op gewicht geraakt.

Let wel dat je extra vitamine D en vitamine K inneemt als je borstvoeding geeft. Zo zorg je dat je voldoende vitamines aan je kleintje doorgeeft om de groei en de ontwikkeling van het beendergestel te ondersteunen.

Maak regelmatig een wandeling

Wandelen is ideaal voor vetverbranding. Bovendien kost het helemaal niet zoveel energie.

Wil je dus een aantal kilo’s afvallen na je zwangerschap? Maak dan dagelijks een wandeling met je kleintje in de kinderwagen.

Als je merkt dat je dagelijkse wandeling steeds vlotter gaat, kan je deze beginnen uitbreiden naar een langere wandeling, of kun je het tempo opvoeren.

Vermijd een crashdieet

Lijkt afvallen na je zwangerschap niet zo gemakkelijk en snel te gaan als je had verwacht?

Laat je hier dan niet door ontmoedigen en vermijd absoluut een crashdieet.

De meeste vrouwen hebben na de bevalling last van hormonale veranderingen en hebben daardoor moeite met afvallen.

Minder eten en je lichaam in spaarmodus brengen, is op dat moment niet de juiste oplossing. Al zeker niet zeker als je borstvoeding geeft.

Borstvoeding geven is namelijk een zeer intense activiteit voor jou en voor je kleintje en je lichaam zal dus alle voedingsstoffen nodig hebben om deze door te geven aan je oogappel.


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.