Wat te doen bij buikgriep? Met deze tips herstel je onmiddellijk!Buikgriep of een maagdarminfectie wordt meestal veroorzaakt door een norovirus.

Symptomen zijn hevig braken en diarree, en gaan gepaard met andere ongemakkelijkheden zoals misselijkheid, koorts, hoofdpijn, buikpijn en krampen.

De klachten verdwijnen meestal vanzelf na 2 tot 3 dagen, al kan dit langer duren en in een meer ernstige vorm voorkomen bij ouderen, kinderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Hoe overleef je buikgriep?

Ben je geveld door de buikgriep? Dan bestaat er helaas geen ander geneesmiddel dan rusten. Ook middelen tegen braken en diarree kunnen soelaas bieden, maar zijn niet altijd voor iedereen geschikt.

Je kan echter wel letten op wat je eet en drinkt. Zo is het belangrijk om genoeg te drinken om uitdroging te voorkomen. Probeer zeker 2 tot 3 liter per dag te drinken. Doe dit bijvoorbeeld in de vorm van water, thee of bouillon. Light dranken daarentegen kan je maar beter vermijden. Deze kunnen immers diarree veroorzaken.

Bij tekenen van uitdroging (zoals weinig plassen, dorst, sufheid, droge mond, diepliggende ogen) kan je best overschakelen op ORS (Orale Rehydratatie Solutie) of sportdranken. ORS-zakjes vind je terug in de apotheek. Deze bevatten zout en suiker in een ideale verhouding, en bevorderen de vochtopname uit de darmen.

Eet wat je kan, maar begin met kleine porties. Je kan best kiezen voor yoghurt en vezelarm eten zoals wit brood, omdat dit licht verteerbaar is. Vers fruit of rauwe groenten laat je best even links liggen, want die prikkelen de darmen.

Herstellen na buikgriep

Als je na een paar dagen beter bent, let je de dagen erna ook nog best even op met wat je eet. Wat je dan eet, heeft namelijk een invloed op hoe snel je lichaam zich herstelt.

Een eerste belangrijk punt is: zorg voor voldoende hydratatie. Je hebt veel vocht verloren, dus je moet zorgen dat dit terug op peil komt. Blijf dus voldoende water, cafeïnevrije thee met suiker, sportdrank of bouillon drinken.

Qua eten kan je best nog wat voorzichtig zijn en niet meteen heel vettig of pikant beginnen eten. Hou je vezelarme dieet met yoghurt nog even aan en bouw rustig terug op.

Ook banaan, rijst, appelmoes en toast (BRAT) kunnen helpen om je energieniveau op peil te brengen zonder je spijsvertering te saboteren.


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.