Een dagje uit tijdens je dieet? Volg dan deze 3 tips!

Heb je binnenkort een dagje uit gepland met familie of vrienden, maar ben je op dieet? Dan is het niet altijd even makkelijk om te weerstaan aan ongezond voedsel.

Denk maar aan een ijsje gaan eten, op restaurant gaan, ‘s middags een snelle hap eten, … Je komt verschillende verleidingen tegen die het jezelf moeilijk maken om je dieet vol te houden.

Gelukkig bestaan er enkele, eenvoudige tips die je helpen bij het makkelijker “neen” zeggen tegen al deze verleidingen. Al eens aan maaltijdvervangers of voedingsrepen als tussendoortje gedacht?

Vervang één van je maaltijden door een maaltijdshake

Wanneer je tijdens een dagje uit naar ongezonde voeding grijpt, zal je calorie-inname al snel oplopen. Het gevolg? Je neemt meer calorieën op dan dat je er verbruikt, waardoor je gewicht zal toenemen.

Om dit te vermijden, kan je ervoor kiezen om tijdens je dagje uit, je lunch te vervangen door een maaltijdshake. Deze tellen namelijk veel minder calorieën dan een gewone maaltijd, maar bevatten wel de nodige nodige eiwitten, vitaminen en mineralen.

Maaltijdshakes zijn trouwens verkrijgbaar in verschillende smaken. Modifast heeft onder meer shakes met aardbei-, vanille- en chocoladesmaak. Per maaltijd voeg je 200ml water of magere melk toe en je hebt meteen een gehele maaltijd op zak!

Eet eiwitrijke en andere gezonde tussendoortjes

Wil je een hongergevoel vermijden tussen je maaltijden door? Kies dan voor eiwitrijke tussendoortjes. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je langer een verzadigd gevoel zal hebben en dus minder snel naar ongezonde voeding, zoals koekjes, chips en dergelijke zal grijpen.

Kineslim heeft verschillende producten in haar gamma die ideaal zijn als tussendoortje. Denk maar aan yoghurt met bosvruchten, eiwitrepen met karamelsmaak, eiwitrepen met kokos-banaansmaak, … Toch zin in een koekje? Kies dan voor de sinaasappel- of chocoladekoekjes.

Kies verstandig op restaurant

Natuurlijk hoort ook genieten bij je daguitstap. Gaat iedereen ‘s avonds op restaurant? Ga dan gerust mee! Op restaurant zijn er mogelijkheden genoeg om je alsnog aan je dieet te houden.

Zo kan je bijvoorbeeld aan de ober vragen om bepaalde zaken aan een gerecht aan te passen of achterwege te laten, of kan je een salade bestellen zonder dressing.

Zin in vlees of vis, en heb je over het algemeen nog maar weinig koolhydraten gegeten die dag? Dan kan je eventueel ook een portie aardappelen bestellen en deze delen met één of twee andere personen. Op deze manier kan je toch meegenieten met anderen, zonder een teveel aan koolhydraten in te nemen!


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.