Je darmflora herstellen op een natuurlijke manier?

Om maar meteen even met de deur in huis te vallen: heb je na de feestdagen meer last van winderigheid, slechte stoelgang en/of constipatie? Dan is het tijd om je darmflora te herstellen!

Je darmflora bestaat uit miljoenen bacteriën en is van belang voor onder meer een goede spijsvertering en je algemene gezondheid.

In een lichaam met een gezonde darmflora, leven goede en slechte bacteriën in balans: de goede bacteriën houden de slechte als het ware tegen. Nemen de slechte bacteriën echter de bovenhand of is er een tekort aan goede bacteriën? Dan spreken we van een verstoorde darmflora. En die moet hersteld worden.

Redenen voor een verstoorde darmflora

Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom de darmflora verstoord wordt. Zo heeft bijvoorbeeld het gebruik van antibiotica een ongunstig effect -- antibiotica bestrijden namelijk ook de goede bacteriën. Ook stress wordt aangewezen als oorzaak voor een slechte darmflora.

De belangrijkste oorzaak echter is je voeding.

De voedingsmiddelen die we eten, bepalen de ‘aanmaak’ van de goede en slechte bacteriën. Eet je dus veel voedingsmiddelen die verantwoordelijk zijn voor de slechte bacteriën, dan heb je een grote kans op een verstoorde darmflora.

Darmflora herstellen

Hoe kun je je darmflora nu op een natuurlijke manier herstellen? Juist, door op je voeding te letten!

En eigenlijk is het heel simpel, je moet gezond eten. We geven je hier 5 tips die passen binnen een gezonde levensstijl en helpen je darmflora te herstellen:

  • Eet veel groente en fruit. Deze bevatten vezels en die zijn op hun beurt weer goed zijn voor de aanmaak van de zogenaamde goede bacteriën.
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt zijn goed voor je darmflora omdat ook deze zorgen voor goede bacteriën.
  • Als aanvulling op je voeding kun je pre- of probiotica supplementen nemen. Pre- en probiotica zijn voedingsbestanddelen die een gunstig effect hebben op de darmflora. Je kunt deze in verschillende vormen verkrijgen.
  • Beperk suiker tot een minimum. De slechte bacteriën in je darmflora zijn dol op suiker en ‘voeden’ zich ermee. Het eten van te veel suiker bevordert dus de groei van de slechte bacteriën.
  • Vermijd extreme hygiëne. Uiteraard is hygiëne belangrijk, maar net de bacteriën die bij ‘natuurlijk vuil’ aanwezig zijn, zorgen voor een betere weerstand en een betere darmflora. Overdrijf dus niet met hygiëne.

Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.