Gunstige effecten van spirulinaSpirulina heeft de laatste jaren enorm veel bekendheid verworven als superfood.

Oorspronkelijk waren voornamelijk vegetariërs en veganisten voorstander van deze blauw-groene alg, maar nu beginnen ook meer en meer mensen die bewust gezond willen leven, naar dit uitzonderlijke voedingsmiddel te grijpen.

En terecht, want spirulina heeft tal van eigenschappen die een gunstig effect hebben op je lichaam en je gezondheid!

Het gebruik van spirulina

Net zoals alle andere superfoods, heeft spirulina als eigenschap dat je deze slechts in beperkte mate mag toevoegen aan je dagelijks voedingspatroon.

Een normale dosis voor volwassenen is circa vijf gram spirulina per dag, maar wie veel aan sport doet, mag dit naar tien gram verhogen.

Voeg je toch meer spirulina toe aan je maaltijden dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid?

Dan kan deze voedingsstof een omgekeerd effect hebben op je lichaam en volgende kwaaltjes in de hand werken:

  • spijsverteringsproblemen
  • maagproblemen
  • darmproblemen

Spirulina zit boordevol proteïnen

Spirulina bestaat voor 60 à 70 procent uit eiwitten. Het bevat ongeveer drie keer meer eiwitten dan kip, en verslaat meteen ook de aanwezigheid van proteïnen in de gemiddelde eiwitshake.

De blauw-groene alg is trouwens een uitstekende toevoeging voor veganisten en vegetariërs, aangezien zij over het algemeen meer moeilijkheden hebben met het halen van voldoende eiwitten uit hun dagelijkse voeding.

Spirulina is rijk aan vitaminen en mineralen

Een ander gunstig effect van spirulina, is dat deze een enorme hoeveelheid aan vitaminen bevat.

Volgende vitaminen zijn onder meer aanwezig in spirulina:

  • vitamine A
  • verschillende B-vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, B9
  • vitamine C
  • vitamine E
  • vitamine K

Verder is spirulina ook erg rijk aan mineralen. Van nature bevat het 10 verschillende mineralen in grote hoeveelheden, waarvan calcium, ijzer, kalium, magnesium en zink misschien wel de belangrijkste zijn.

Spirulina bevat onverzadigde vetzuren

Naast eiwitten, vitaminen en mineralen, bevat spirulina ook een deel onverzadigde vetten of omega-3-vetzuren.

Per 100 gram spirulina neem je ongeveer zo’n 2,7 gram onverzadigde vetzuren in.

Deze omega-3-vetten zijn van groot belang voor je gezondheid en zorgen voor:

  • soepele gewrichten;
  • een gezonde huid;
  • een verminderd risico op hart- en vaatziekten

Spirulina is een werkzame oxidant

Ten slotte is spirulina ook een werkzame voedingsstof voor de gifstoffen van buitenaf.

Het bevat een heleboel antioxidanten die de vrije radicalen in je lichaam opruimen en allerlei werkzaamheden in je lichaam reguleren.

Zo telt spirulina verschillende bioactieve stoffen of fytonutriënten die je lichaam helpen om:

  • je cholesterol onder controle te krijgen;
  • je bloeddruk en suikerspiegel constant te houden;
  • je botten te versterken;
  • je immuunsysteem op peil te houden;
  • allergische reacties van je immuunsysteem te verlagen.

Verder bevat spirulina ongeveer 20 keer meer betacaroteen dan je in een wortel vindt, en is het dus ideaal voor mensen die de huid extra willen beschermen tegen UV-schade.


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.