Alles wat je moet weten over natuurlijke suikers en zoetstoffenBen je diabeet, volg je een dieet of ben je gewoonweg heel erg bezig met het gebruik van natuurlijke suikers en zoetstoffen? Dan heb je ongetwijfeld al gehoord van stevia, tagatose en ahornsiroop.

Tv-chefs zoals Sandra Bekkari en Sofie Dumont zweren bij natuurlijke suikers, en ook in de media wordt het gebruik van zoetstoffen en natuurlijke suikers steeds meer gehypet.

Is dat terecht, of zijn zoetstoffen en natuurlijke suikers eigenlijk helemaal niet zo gezond als men beweert?

En wat met de voor- en de nadelen ten opzichte van gewone suiker?

Je ontdekt het hieronder!

Natuurlijke suikers en zoetstoffen

Alvorens we verschillende natuurlijke suikers en zoetstoffen toelichten, is het verstandig om eerst te weten wat deze nu juist zijn.

In het kort:

  • Natuurlijke suikers zijn producten zoals suiker, stroop en honing, en komen voort uit natuurlijke voedingsmiddelen, zoals groente, fruit en zetmeelrijke producten.
  • Kunstmatige zoetstoffen worden in een laboratorium of fabriek gemaakt. Ze bevatten minder calorieën dan gewone suikers en worden vaak gebruikt in light- en dieetproducten. Voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen zijn aspartaam en canderel.  

Ongeraffineerde stropen

Ongeraffineerde stropen, zoals ahornsiroop, agavesiroop, en appelstroop behoren tot de natuurlijke suikers en bevatten goede voedingsstoffen.

Toch raden we je aan om deze slechts met mate te eten, aangezien ze een hoge glycemische index hebben, en dus voor een sterke stijging in je bloedsuikerspiegel zorgen.

Ook zijn ongeraffineerde stropen helemaal niet zo zoet als geraffineerde suiker, waardoor je er onbewust en snel veel van gaat gebruiken.

Polyolen

Polyolen behoren tot de niet-intensieve zoetstoffen. Ze worden industrieel aangemaakt, maar zijn ook in kleine hoeveelheden aanwezig in diverse fruit- en groentesoorten.

Je kan ze herkennen aan namen die vaak eindigen op ‘-ol’, zoals xylitol, maltitol en sorbitol. Ook erythritol is een zeer gekende polyol en wordt voornamelijk gebruikt door het merk Sukrin - een natuurlijk en caloriearm alternatief voor zowel suiker als voor kunstmatige zoetstoffen.

Polyolen zijn slechts half zo zoet als natuurlijke suikers en bevatten daarnaast ook aanzienlijk minder calorieën.

Niet anders dan voordelen dus? Niet helemaal. Ons lichaam kan polyolen namelijk zeer slecht verteren.

Hierdoor kunnen deze leiden tot:

  • een geïrriteerd darmstelsel
  • een opgeblazen gevoel
  • darmkrampen
  • winderigheid

Wel is er één uitzondering wanneer het op deze kwaaltjes aankomt, en dat is xylitol. Xylitol is de gezondste polyol, komt voor in verschillende soorten fruit, wordt gebruikt in kauwgom, en wordt zelfs door ons eigen lichaam aangemaakt. Net als stevia maakt je lichaam met xylitol geen insuline aan.

Een aantal andere voordelen van xylitol zijn:

  • rem van groei van bacteriën in je mond;
  • betere opname van calcium;
  • minder kans op osteoporose.

Echter geldt ook bij xylitol dat grote hoeveelheden je darmen kunnen irriteren, dus ook hier geldt weer: gebruik er niet te veel van.

Aspartaam

Aspartaam valt onder de kunstmatige zoetstoffen en is ongetwijfeld de meest gekende binnen zijn soort. De zoetstof is ongeveer 200 keer zo zoet als suiker en bevat nauwelijks tot geen calorieën.

In tegenstelling tot wat velen beweren, kan je aspartaam effectief veilig eten en drinken.

Het is dus niet schadelijk voor de gezondheid wanneer je je aan een normaal voedingspatroon behoudt.

Wel zit aspartaam vaak in bewerkte producten die buiten de voedingsdriehoek vallen. Het is dus ook hier weer aangeraden om deze producten beter niet te veel te consumeren!

Stevia

Ten slotte komen we bij de misschien wel meest besproken zoetstof van de afgelopen jaren: stevia.

Stevia is een gezonde, natuurlijke zoetstof en wordt gewonnen uit de bladeren van de steviaplant. De smaak van stevia wordt bepaald door de omgeving en de conditie waarin de plant wordt verbouwd. Stevia kan soms zelfs bitter smaken.

Zoals hierboven reeds vermeld, doet stevia je bloedsuikerspiegel en insuline niveau niet stijgen. Let wel, dit geldt enkel en alleen voor pure stevia zonder toevoegingen zoals maltodextrine! Let hier dus zeker op wanneer je van plan bent om stevia te gebruiken als alternatief voor suiker.


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.