Omega 3-6-9: je lichaam in balansOns lichaam heeft nood aan bepaalde vetzuren om gezond te zijn en goed te kunnen functioneren. ‘Verkeerde’ vetzuren (lees: verzadigde vetzuren) laat je het best links liggen, maar omega-vetzuren of onverzadigde vetzuren zijn essentieel. Ze voorzien de vitamine a, d, e en k, en je krijgt ze alleen maar binnen door het eten van vetten. Zo zie je maar: vetten zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Maar waar passen omega 3, 6 en 9 in het plaatje?

De omega-vetzuren

Vet bevat essentiële vetzuren, zorgt voor een betere stoelgang en geeft bovendien een gevoel van verzadiging. Let wel, verzadigde vetzuren zoals deze in vlees, melk en melkproducten dien je zoveel mogelijk te limiteren - deze worden niet of slecht afgebroken door het lichaam en kunnen onder meer de cholesterol verhogen.

Het zijn vooral de enkelvoudige en meervoudig onverzadigde vetzuren die je moet opnemen. Dit zijn de functionele vetzuren die worden onderverdeeld in omega 3-, omega 6- en omega 9-vetzuren. Je vindt ze vooral in:

  • olijven

  • pinda’s

  • zaden

  • zonnebloemolie

  • olijfolie

  • walnoten

  • vette vis

De softcaps van Vitafytea omega 3 6 9 ondersteunen een juiste verhouding van vetzuren in je lichaam. Omega 3 en omega 6 worden samen ook wel als ‘vitamine f complex’ aangeduid..

Omega 3-6-9

Bij veel mensen is de balans van vetzuren aanzienlijk verstoord. Daar zitten een drukke levensstijl en ongezonde voedingsgewoonten voor iets tussen. Vooral de verhouding tussen omega 3 en omega 6 zit niet meer goed. Aangezien we relatief meer linolzuur eten en minder vette vis consumeren, zitten we met een overmaat aan omega 6, wat de omzetting van omega 3 remt. Dit verstoort de structuur en functie van de celmembranen, zuurstoftransport en energieoverdracht aan de cellen.

Omega 3

Tot de omega 3-vetzuren behoren onder meer plantaardige oliën en visoliën. Ze optimaliseren de balans van vetzuren in het lichaam, verlagen de cholesterol en de bloeddruk, bevorderen ons afweersysteem en stimuleren de hersenfuncties. De MorEPA softgel, bijvoorbeeld, is een uitstekend middel om je omega-3 index naar een gezonde waarde te verhogen.

Omega 6

Onder omega 6-vetzuren verstaan we linolzuur, gamma linoleenzuur en arachidonzuur. Linolzuur zit onder meer in plantaardige olie, zaden en noten en werkt cholesterolverlagend. GLA of gamma linoleenzuur komt voor in zwarte bessenzaadolie. Het remt ontstekingsreacties, stimuleert afweercellen en vermindert huidaandoeningen. De tabletten van Primrose 500 mag je twee keer per dag innemen voor extra omega-6.

Omega 9

Het meest bekende omega 9-vetzuur is oliezuur in olijfolie. Het verlaagt de cholesterol en stimuleert een elastische celwand.

Supplementen

Levert je voedingspatroon niet de nodige omega-vetzuren? Dan kan het wenselijk zijn om supplementen te nemen. Je bent vooral gebaat bij het nemen van omega 3-vetzuren, vooral dan omdat het niet evident is om hier voldoende van op te nemen, zelfs als je elke dag vette vis eet. Ook zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen tot twee jaar en oudere mensen zijn gevoelig voor tekorten en kunnen het best supplementen nemen.

 

Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.