Intensief sporten? Zo voorkom je verzuurde spieren!Breng je regelmatig een bezoek aan de sportschool of loop je op wekelijkse basis een stevig aantal kilometers? Dan bestaat de kans dat jij al wel eens last hebt gehad van verzuurde spieren.

Verzuurde spieren voelen in het begin alleen branderig en stroef aan, maar na een korte periode wordt de pijn doorgaans heviger en intenser, waardoor gecontroleerd bewegen niet langer mogelijk is.

Gelukkig hoef je deze pijn niet elke keer te doorstaan na een hevige training. Integendeel zelfs, met behulp van de juiste voedingsmiddelen en de juiste manier van sporten, kan je verzuurde spieren zelfs volledig voorkomen!

Verzuurde spieren: wat is het en hoe krijg je het?

Wanneer je sport, verbrandt je lichaam een hele hoop koolhydraten. Hierdoor komt de gekende afvalstof melkzuur vrij. Om deze afvalstof op zijn beurt te verbranden, heeft je lichaam voldoende zuurstof nodig.

Krijgt je lichaam voldoende zuurstof binnen en wordt het melkzuur tijdig afgebroken? Dan spreekt men van de aerobe energieproductie en zal je lichaam geen last krijgen van verzuurde spieren.

Sport je daarentegen langer en intensiever, en creëer je hierdoor een zuurstoftekort in je bloed? Dan zal je lichaam overschakelen naar de anaerobe energieproductie.

Bij deze verbranding verbruik je minder energie en zal het melkzuur zich dus opstapelen in je spieren, wat maakt dat je spiervezels minder efficiënt kunnen samentrekken. Blijf je te lang in deze vorm van energieproductie en zet je zelfs door wanneer het bekende, branderige gevoel opduikt? Dan zal je na verloop van tijd dus wel verzuurde spieren krijgen.

Hoe voorkom je verzuurde spieren?

Zoals hierboven reeds aangegeven, is voldoende zuurstoftoevoer de sleutel tot succes om verzuurde spieren te voorkomen. Maar hoe zorg je daar nu voor op een correcte manier?

Hieronder enkele tips:

  1. Vergroot je uithoudingsvermogen zodat je een betere longcapaciteit hebt.
  2. Warm voldoende op zodat je hartslag geleidelijk aan hoger wordt.
  3. Neem kalium in om je cellen extra zuurstof te bezorgen.
  4. Bouw je trainingen stelselmatig op, indien je nog maar net gestart bent met sporten.
  5. Houd je hartslag laag ter voorkoming van verzuurde spieren.

Heb je toch een te grote inspanning geleverd?

Dan is de boodschap om enkele dagen te rusten en geen sportactiviteiten uit te oefenen. Bij verzuurde spieren wordt aangeraden om een drie- à vijftal dagen rust in te plannen. Als je jezelf geen rust gunt, is de kans zeer groot dat je spierschade oploopt.

Wil je je herstel in bepaalde mate bevorderen? Probeer dan eens de BCAA-shake van Etixx, die de aanmaak en het herstel van de spieren bevordert. Ook wanneer je last hebt van een spierscheur, biedt dit poeder een sneller herstel.

Merk je na een volgende training dat je spieren toch nog tamelijk snel verzuren? Lactosir van Trisportpharma is een melkzuurremmer die de natuurlijke melkzuurblokker in je spieren verhoogt en zo de verzuring afremt.


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.