Ik kan niet slapen, wat te doen?

Niets is zo vervelend als moeilijk kunnen inslapen. Een korte of onderbroken nachtrust maakt namelijk dat je ‘s morgens slecht uitgeslapen bent, waardoor je de nodige energie mist om vol aan de dag te beginnen. Nu, een of twee nachten minder goed slapen is niet zo erg, maar een verstoorde nachtrust tijdig aanpakken voor het een slaapprobleem wordt, is natuurlijk wenselijk. Anders wreekt zich dat op je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Kan je niet slapen en weet je niet goed wat te doen? Deze tips en hulpmiddelen helpen je aan een goede nachtrust.

Een rustgevende warme drank

Als je niet kunt slapen, doe je er in de eerste plaats goed aan om je slaapritueel onder handen te nemen. Een lekkere warme drank kort voor het slapengaan, bijvoorbeeld, is een uitstekende manier om je lichaam voor te bereiden op de nacht. Kies niet voor koffie, maar ga voor thee zoals Valeriaan van A. Vogel. Deze smaakt niet alleen bijzonder lekker, hij brengt je helemaal tot rust en zorgt dat je vlot de slaap kunt vatten.

Ook Dormeasan is een uitstekende keuze. De natuurlijke drank of tabletten zijn samengesteld uit vijf rustgevende planten en past perfect in elk slaapritueel.

Melatonine

Is je slaapritme dermate uit balans dat je maar moeilijk de vicieuze cirkel kunt doorbreken? Dan kunnen hulpmiddelen je helpen om alles terug op de rails te krijgen.

Melatonine is een lichaamseigen hormoon en heeft een positieve invloed op het slaap-waakritme. ‘s Avonds, als de blootstelling aan licht afneemt, komt de productie van melatonine in je lichaam op gang. Dit zorgt ervoor dat we moe worden en de slaap kunnen vatten.

Melatonine wordt vaak als alternatief voor een klassiek slaapmiddel voorgeschreven. Klassieke middelen hebben namelijk vaak vervelende bijwerkingen en werken verslavend. Het wordt vooral gebruikt bij jetlags en inslaapstoornissen.

Breng je lichaam in ‘slaapmodus’

Als je moe bent, maar niet kunt slapen, doe je er goed aan om je lichaam een handje toe te steken. Ervoor zorgen dat je elke avond rond hetzelfde tijdstip in bed kruipt, bijvoorbeeld, kan je helpen om je lichaam te conditioneren. Ditzelfde geldt ook voor opstaan. Vermijd verder dutjes overdag: je ontregelt er je biologische klok mee, waardoor je ‘s avonds minder vlot in slaap komt.

Nog een tip: kies lakens met natuurlijke vezels. Deze houden je huid droog ‘s nachts. Ga daarnaast voor een losse pyjama en zorgt voor meer luchtcirculatie in de slaapkamer middels een open raam of een ventilator.


Auteur Pieter NauwelaertsGeschreven door Pieter Nauwelaerts

Pieter is de oprichter van Apotheek Online en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot de webshop. Hij bezit een grote expertise over de aangeboden producten. Via deze weg geeft hij graag meer informatie over de verschillende aandoeningen en problemen en helpt hij waar hij kan met de juiste aanbevelingen.