Hou je weerstand op peil met deze tipsIn de winter krijgt je weerstand het zwaarder te verduren doordat je meer binnen zit. Je bent dan vatbaarder voor infecties en wordt sneller ziek. Gelukkig is het perfect mogelijk om je te wapenen tegen vervelende winterkwaaltjes. Kom snel ontdekken wat je kunt doen om je weerstand op te schroeven!

Zorg voor lichaam en geest

Ook tijdens de koude wintermaanden is het belangrijk om in beweging te blijven en dagelijks een halfuur buiten te komen, al was het maar voor een deugddoende wandeling. Zorg verder voor de nodige rust en ontspanning, en meet jezelf een haalbaar ritme aan. Verder komt het erop aan om stress te vermijden en genoeg te slapen, om je weerstand op peil te houden.

Was ook regelmatig je handen, liefst zelfs een paar keer meer dan nodig is. Zo geef je ziektekiemen geen kans. Desinfecterende handgels en antibacteriële doekjes zijn je beste vriend deze winter!

Ga voor gezonde voeding

Een gezonde, evenwichtige voeding heeft een positieve invloed op je weerstand. Zorg dat je afwisselend eet met genoeg groenten en fruit, volkoren brood, goede oliën en noten. Deze vitaminen kunnen ook je weerstand verhogen. Voorkomen is beter dan genezen, dus probeer om ze vooral via eten binnen te krijgen, maar bij een te groot tekort kunnen voedingssupplementen ook helpen.

  • Vitamine C kan helpen om je weerstand te verhogen en infecties te bestrijden. Je vindt het terug in fruit (citrusvruchten, kiwi, zwarte bes), peterselie en bladgroenten als sla of kool.
  • Vitamine B6 versterkt de werking van vitamine C en verhoogt je stressbestendigheid. Belangrijke bronnen zijn gist, vlees en vis.
  • Vitamine B12 is goed tegen vermoeidheid en zorgt voor een betere ijzeropname. Eieren en melk bevatten veel vitamine B12.
  • Een ijzertekort kan terugkerende neus-, keel- en oorinfecties in de hand werken. Zorg dus dat je hier voldoende van binnenkrijgt door rood vlees, peulgroenten en donkergroene bladgroenten te eten.
  • Zink is belangrijk voor je weerstand. Vlees, vis, schaaldieren, granen en linzen zijn een uitstekende bron.
  • Stress zorgt dat je lichaam meer magnesium verbruikt. Zorg dat je, zeker in stresserende periodes, voldoende groene bladgroenten, sojaproducten, noten, bananen en avocado eet.

Ventileer je woning

Zorg dat je regelmatig de ruimtes in je huis ventileert. Frisse lucht zorgt voor een gezonde leefomgeving en een sterkere weerstand. Zo bezwijk je deze winter niet aan de griep!


Auteur Ellen De SmetGeschreven door Ellen De Smet

Ellen is apotheker van dienst bij Apotheek-Online. Met een grote kennis van geneesmiddelen en parafarmacie staat Ellen klanten en bezoekers van de website bij met raad en daad. Via artikels op deze blog deelt zij ook graag pro-actief haar advies aan alle bezoekers van Apotheek-Online.